Tuesday, October 12, 2010

3 Keywords for Successful Entrepreneur

Dr Azimuth memberitahu kami bahawa sesungguhnya, ada TIGA kata kunci yang perlu bagi seorang usahawan:

1. Mind Setting

Untuk menjadi seorang usahawan, kita perlu set minda kita bahawa bidang ini adalah terbuka untuk semua. Ianya bukan khusus untuk kaum Cina sahaja. Ianya bukan untuk orang yang tertentu sahaja, tetapi ia adalah bidang untuk semua orang. Dan kita mesti memiliki minda yang positif di dalam merenungi bidang keusahawanan ini. Selagimana mana minda kita belum di tune pada tahap yang sepatutnya, selagi itu kita akan ragu ragu untuk memulakan sebarang perniagaan. Semakin meningkat usia kita, semakin sukar bagi kita untuk memulakan langkah di dalam keusahawanan. Akhirnya, kita mengalah pada keadaan dan terus terkubur hasrat kita untuk memulakannya.

2. Networking

Seorang usahawan hendaklah memiliki ‘network’ untuk memastikan survival dan perkembangan bisnes mereka. Samada dia perlu membangun sendiri network tersebut atau dia hanya menyertai mana mana network yang sedia ada. Networking boleh menjadi batu loncatan bagi seseorang usahawan untuk menambah pendapatan atau meneroka bidang bidang keusahawanan yang lain.

3. Marketing Skill

Setelah memiliki idea bisnes yang baik, produk yang hebat, kedai yang mantap, seseorang usahawan perlu memiliki marketing skill yang memadai. Saya boleh umpamakan sebuah perniagaan internet. Seorang usahawan internet membuat sebuah website jualan dengan harga yang tinggi dari pereka laman web professional, setelah beroperasi nyatanya website itu tidak memberi pulangan. Ianya kerana website itu tidak dipasarkan dengan baik sehingga dari billion pelayar internet, tiada seorang pun yang memasuki laman webnya. Seperti sebuah kedai yang dihias cantik, tetapi gagal menarik pelanggan masuk ke dalam.
Marketing skill boleh dipelajari dari buku dan juga pengalaman. Samada dari pengalaman kita sendiri atau dari pengalaman orang lain. Dan bagi saya, marketing skill adalah yang paling utama di antara semua perkara yang perlu ada bagi seorang usahawan.

Sebelum mengakhiri ‘talk’ beliau, Dr Azimuth ada memberi tahu satu perkara yang sangat mengujakan saya. Kata beliau, seorang usahawan, dia lebih dekat dengan Tuhannya. Kerana, pendapatan dia hanya bergantung pada Allah swt. Seperti seorang peniaga pasar malam, sebelum berniaga, dia berharap agar hari ini cerah tidak hujan, dan pengharapan itu dia sandarkan hanya kepada Allah swt sahaja. Berbanding dengan orang yang makan gaji, semua itu tidak bermakna bagi dia, bahkan andai kata dia culas di dalam melakukan kerja, dia masih boleh menikmati hasilnya. Berbanding seorang usahawan, he earned what his working for. Andai dia culas, pasti pendapatnnya akan merosot. Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment