Tuesday, June 12, 2012

Restu Ibu Bapa, Pra-syarat sebuah kejayaan


Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu,
dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”
[al-Isra’ 17:24]


Mak dan Abah menjejakkan kaki pertama kali di Bandara Soekarno-Hatta, Jakarta. Setelah hampir 5 tahun saya berulang alik ke Indonesia atas urusan dakwah dan bisnes, akhirnya saya berpeluang membawa mereka melihat negara orang. Semoga terhitung sebagai amal yang soleh.

  1. Keredhaan Allah terletak pada redha ibu bapa
Rasullullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 
Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa. ( Sahih: Dikeluarkan oleh al-Tirmizi dalam Sunannya – hadis no: 1899 )

Makanya, sentiasa berbuat baik kepada kedua ibu bapa, penuhi permintaan mereka, jauhkanlah mereka dari kerisauan, hormati sahabat mereka insyaAllah kita akan berjaya dunia akhirat.

   2.  Doa ibu bapa sangat mustajab

“ Tiga bentuk doa yang dimustajabkan Allah , doa ibu bapa terhadap anak , doa orang yang berpuasa dan doa orang bermusafir .” (HR Al-Baihaqi)

Oleh itu, selalu berpesan kepada kedua ibu bapa kita agar selalu mendoakan kejayaan kita, dan lebih baik jika lebih spesifik kita meminta doa. Contohnya, "mak, tolong doakan saya supaya projek ini berjalan lancar dan mendapat berkat dari Allah swt"


Saya dan Mak Abah di atas Puncak, Bogor. Mak dan Abah yang sering uzur seolah olah sihat sepanjang kembara kami ke Jakarta-Puncak-Bandung. Alhamdulillah  :)

   3. Derhaka kepada Ibu Bapa akan dibalas Allah swt di dunia.

Sabda Rasulullah bermaksud: 
“Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia adalah zina dan menderhaka kepada dua ibu bapa.”
(Hadis riwayat at-Tirmizi)

Sekiranya bisnes anda tidak pernah menjadi atau sering ditimpa masalah 'kebocoran wang', cuba cek mungkin ibu bapa anda ada terkecil hati dengan perbuatan anda.


Makan masakan Padang. Abah's favourite dish. Seronok tengok Abah makan banyak :)


Kepada Mak dan Abah, izinkan anak Mak dan Abah yang paling nakal ini membalas jasa Mak dan Abah. Terima kasih atas segala pengorbanan yang Mak dan Abah lakukan sepanjang membesarkan saya. Saya sedar, bakti terbesar yang boleh saya berikan adalah menjadi insan yang taat beragama. Doakan saya berjaya dunia dan akhirat. Sayang Mak dan Abah :)

2 comments:

  1. Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian pergi ke atas dan di luar keperluan mereka untuk membantu saya dengan pinjaman saya yang saya gunakan memperluaskan perniagaan farmasi saya, Mereka adalah permata yang ramah, profesional, dan mutlak untuk bekerja dengan. Saya akan mengesyorkan sesiapa yang mencari pinjaman untuk dihubungi. Email..lfdsloans@lemeridianfds.com Atau lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... + 19893943740.

    ReplyDelete