Friday, March 2, 2012

Bagaimana HBE bermula?

Saya banyak menerima soalan seperti ini. Mereka mahu tahu bagaimana syarikat saya boleh bermula. Saya simpulkan dengan 3 keywords seperti berikut:

1) Kekuatan emosi
2) Kekuatan tindakan
3) Kekuatan tawakkal


Kekuatan emosi

Do or die. Itu kesimpulannya. Ketika saya memulakan perniagaan ini, saya menanggung isteri dan anak anak. Dan sebagai sebuah pasangan muda yang masih belum habis kuliah dan biasiswanya digantung, berniaga adalah satu satunya cara saya mencari sumber pendapatan. Ketika ini saya tidak boleh memilih kerja atau bersikap 'cerewet'. Saya lakukannya dengan penuh semangat dan tanggungjawab terhadap isteri dan anak anak. Sekiranya anda memiliki kekuatan emosi sama atau lebih dari saya, anda sudah boleh memulakan perniagaan. :)

Kekuatan tindakan

Saya tidak boleh berfikir terlalu lama kerana setiap detik saat yang berlalu, pasti ada perut perut yang lapar untuk diisi. Saya dan isteri mungkin boleh bertahan, namun anak anak saya tidak. Setiap idea yang terlintas di fikiran saya, saya terus laksanakan dengan berpegang kepada konsep 'Try and Adjust'. Akhirnya saya banyak belajar dari setiap tindakan saya.Jangan terlalu banyak berfikir, ia hanya akan menjadikan anda pengecut. Sesetengah orang beralasan bahawa perlu ada ilmu dahulu, bro, kan pengalaman itu sebaik baik guru??

Kekuatan Tawakkal

Tanpa sebarang pengalaman, saya bersama teman membeli tiket feri ke Indonesia untuk membeli buku. Hanya berbekalkan kenalan di internet, kami membuat temujanji. Saya pun tidak pasti adakah beliau jujur atau tidak. Saya hanya bertawakal kepada Allah swt. Alhamdulillah, segalanya dipermudahkan Allah swt. Transaksi pertama berjaya dan ia terus membawa kepada kejayaan transaksi transaksi berikutnya. Owh, tidak lupa juga. Tawakkal itu juga bererti kita berani gagal.

Alhamdulillah, setelah hampir 5 tahun, HBE sudah mula dikenali dan sudah diletakkan sebaris dengan penerbit terkemuka yang lain walhal secara jujurnya ianya masih belum layak. Siapa tahu sebuah perniagaan kampungan dahulu pada awalnya boleh mencapai tahap ini. Ia bermula dengan 3 keywords di atas. Selamat beramal. Jangan sesekali takut untuk mencuba :)

No comments:

Post a Comment